Kedves kolaga nem tudom honnan veszed,hogy az én autom nem GSI ez nem csak egy
kadett amibe egy 2000 motor van és azert mondom,hogy GSI ahogy sokkan mondjak hanem gyarilag igy jott ki az auto a gyarbol,meg a talonban is ugy van beleirva hogy opel kadet GSI,de itt van a GSI nek a rővid kis tőrténete.
A GSi története
Mi is az a GSi ? Grand Sport injection .
Magyarul csak annyit jelent , minthogy nagy sport befecskendező. Az OPEL sportos autó gyártása még a B
KADETT-hoz nyúlik vissza, mikor is egy viszonylag kis karosszériába erős motort szereltek. A történet a C
KADETT-al folytatódik , amibe 1975-ben egy 1,9-es , karburátoros motort építettek . Az elv : kis autóba nagy Motort ! A neve
Kadett GT/E volt.
1977-ben immár injektoros , 20E jelű motorral is lehetett kapni. Abban az időben ez valódi high-tech volt .
1978-ban egy átfésült modell , immár OPEL
KADETT RALLYE COUPE néven. Meg kell említeni , hogy az autó hátsókerék-hajtású volt , és nem kevés rallye (innen a név) sikert ért el. Különleges egyedi fényezéssel és felszereltséggel került a szalonokban , a fiatalok valódi kedvencévé vált.
Az igazi GSi történet 1983-ban kezdődik , amikor az opel bemutatja a
KADETT (D) GTE-t. Ennek előzménye , hogy a 80-as évek elején nyugat-európában kitört a gti-láz .Főleg a fiatalok körében fertőzött. Mivel a Vw már 1980-ban bemutatta a Golf gti-t , az opelnek lépni kellett. Az éppen aktuális középosztályú modellt felvértezte az akkoriban nagyon modernnek számító hengerenkénti befecskendezős (BOSCH JETRONIC) , keresztöblítéses , felülvezérelt-felülszelepelt (OHC) , könnyűfém hengerfejjel készült 1,8-as,115 lóerős motorral (18E motorkód) . A tömegből való kitűnésről az egyedi lökhárítók , küszöblécek , hátsó szárny , a MANTA GTE-ről "kölcsönvett" csepp tükrök , könnyűfém kerekek (5,5x14) gondoskodtak. A belső kényelemért Recaro ülések és a többfunkciós műszerfal (fordulatszámmérő , olajnyomás , stb.) feleltek . Természetesen a megnövelt teljesítményhez nagyobb belső hűtésű fékek , stabilabb és erősebb futómű és szélesebb gumik jártak. Ezt a modellt szerelték fel először kanyarstabilizátor-al (ebben a kategóriában) . Ez a modell igen ritka , mivel csupán 1,5 évig gyártották.
Az eladási sikereken felbuzdulva a generációváltás (1984) utáni
KADETT (E)-ből már a modellváltás évében készítettek "sportváltozatot" , minek neve
KADETT GSi lett. Tulajdonképpen az előző modell hajtásláncát használták fel , de további egyedi (más modellekhez nem rendelhető) extrákat tartalmazott : Digitális műszerfal , check controll , board computer, ködlámpák . A futómű a széria kadettokénál keményebb és immár alacsonyabb is lett , gázos lengéscsillapítókkal szerelték és 30mm-el tért el a szériamagasságtól. A lökhárítókat a lehető legkisebb légellenállásúra tervezték (0,30 cw) , éppen azért , hogy a konkurenciával egyező gyorsulás (8,9) mellé legyőzhetetlen végsebesség és kedvező fogyasztás párosuljon (198 km/h) . Még a motorháztetőt is légellenállási értéknek szentelték , a műanyag opel-jel helyett fényezett embléma került a légbeömlős géptetőre. Még a hátsó lámpát is "besötítették" a kor divatjának megfelelően.
1985-ben a
KADETT megkapta az év autója elismerő címet .Még módosítottak a befecskendező-rendszeren (L-JETRONIC-ról LE-JETRONIC-ra) . Megjelent az ötajtós "családi sportmodell" GSi is.
1986-ban jelent meg a 20seh motorral szerelt
KADETT GSi , amely már a bosch motronic befecskendezőjét kapta meg. Ez az előzőeknél bonyolultabb , mivel a befecskendező-rendszeren kívül a gyújtásrendszert is magába foglalta. Az elődökhöz hasonlóan ezen is alumínium hengerfej volt , a furat/löket arány 86/86mm lett. Ennek köszönhetően (kocka hengerek) ez a motor 130 lóerőt teljesített 5600-as fordulaton és 180 Nm-ert nyomott 4600-on. Ezzel a motorral a
KADETT 8,2-őt gyorsult és 210 km/h végsebességet ért el. (gyári adatok) . A kétezres motor megjelenésével leállították az 1,8-as motor gyártását.
1987-ben megjelent a 20seh motor "átfésült" változata , a C20ne . A német adózási és környezetvédelmi törvények miatt már csak 115le-t teljesített , szabályozott háromutas katalizátort és új computert kapott . Még ebben az évben megkapta az "év motorja" címet , mivel már ekkor teljesítette az EURO 2-es normát. Érdekesség hogy az 1,8-as és a 2,0-es (c20ne) motorral szerelt
KADETT GSi-k menetteljesítménye megegyezik.
Szintén 1987-ben a
KADETT GSi sikerén felbuzdulva immáron megjelent a CORSA GSi is . A nagy testvérhez hasonlóan kemény futóművet és spoilereket kapott , a motorja 1,6-os , szintén OHC-s 109 lóerős .
1988-ban bemutatták a C20xe motort . Ez is a 20seh/c20ne fejlesztés , de itt viszont mindent a teljesítményért fejlesztettek (mint a 18e-nél) . A Cosworth-ot segítségül hívva 16 szelepes hengerfejet készítettek. Két tengely vezérelte ,kopogásérzékelővel ellátott szekvencionális befecskendező-rendszert kapott (BOSCH SFI) ,és átdolgozták a kipuffogó-rendszert is. A nóta vége 150 lóerő és 196 Nm lett , a keleti országokba importált modellekbe szereltek 20xe (katalizátor nélküli) motort is , lenyűgöző 155 lóerővel. A KADET GSi 16v immáron nagyobb fékeket is kapott (hátul is tárcsa), valamint rendelhető volt hozzá az ABS is. Módosították a kanyarstabilizátort is . Ezzel a motorral szerelve az autó már elérte a 227 km/h-s végsebességet , míg 0-100-ra 7,9 másodperc alatt gyorsult.
Szintén 1988-ban megjelent egy különleges modell , amit
KADETT GSi CHAMPION-nak hívtak . Teljesen egyedi Conolly bőr (mint a Lotus omegában) recaro üléseket (és vele harmonizáló belső kárpitozást) kapott , valamint széria volt a szervókormány , a metálfény (grafit vagy bordó) és az abban az időben nagyon divatos sokküllős (BBS) 15-ös alufelni. Szintén ebben az autóban debütált a dupla kocka kipuffogóvégződés (gyári) .
1991-ben megjelent a
KADETT GSi CHAMPION 16v is (nagyon ritka) , szintén az előző felszerelésekkel.
1991 végén megjelenik az ASTRA (F) és vele együtt az ASTRA GSi. A
KADETT-hez hasonlóan ez a modell is egyedien sportos külsőt (lökhárítók , hűtőmaszk, küszöblécek, hátsó lámpák ,hátsó szárny, gyári 15-ös alufelnik) kapott. A jó bevált 8 és 16 szelepes motorokkal (C20ne és C20xe) szerelték. Ezek a modellek még gazdagabbak voltak mint a
KADETT , szériában járt hozzá a szervókormány , a siebedach (tetőablak) , a 4 tárcsafék, ABS (a 16v-k ETC-t is) és a "fedélzeti computer" is . Rendelhető extra a légkondicionáló . A
KADETT-nél jóval lágyabb rugózást és sokkal csendesebb (minőségibb) belső teret kapott.
És akinek ez mégsem volt elég , az rendelhette a GSi-t 6 gangos váltóval és C20Let (CALIBRA/VECTRA TURBO) turbómotorral. A neve ASTRA T200 volt , és limitált darabszámban jött ki (vajon miért?) A hasonló motorral szerelt CALIBRA/VECTRA-val ellentétben fronthajtású volt , de megkapta a nagy fékeket és az alap 16-os kerekeket .
1993-ban, ritkaság , de megjelent a 1.8 16v GSi is 125 lóval. Felszereltsége megegyezik a 16v GSi-ével. Rendelhető a dupla légzsák .
1993 tavaszán , megérkezik a CORSA (B) GSi 1.6 16v motorral, 109 pacival.
1995-ben megjelent a spoilerek nélküli , de még C20xe Astra GSi , amelyik kivülről csak a sötét hátsó lámpából és az alacsonyabb futóműről lehetett megkülönböztetni szériatársaitól. Még ebben az évben megjelent az első generációs ECOTEC motor 136 lóerő-vel .
1998-ban feltűnik az ASTRA (G) : Már sajnos csak OPC van a kínálatban , nincsen GSi.
Végül 2002-ben megpróbálják feltámasztani a GSi kultuszt , ezért piacra dobják az új Corsa GSi-t 125 loerővel , de az eladási statisztikák szerint nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.